Forsikring

Hjelp til riktig forsikringsoppgjør

Advokatfirmaet Dalen har lang erfaring med skadeoppgjør innen forsikring, og vi bistår for å sikre et mest mulig riktig og effektivt oppgjør.

Fyll ut skjema for å få en gratis vurdering av saken din! Vi svarer deg normalt innen 24 timer.

Skadeoppgjør

Når uhellet først er ute, spiller forsikring en avgjørende rolle i å gjenopprette roen.
Det er imidlertid flere forhold du som forsikringstaker bør være obs på når det kommer til selve skadeoppgjøret.

Meld skaden i tide: Det er viktig å sende skademelding til forsikringsselskapet så snart som mulig. Den absolutte fristen er i de fleste tilfeller ett år.

Dokumenter skaden: Forsikringssaker, særlig innenfor fast eiendom er ofte avhengig av sakkyndige vurderinger. En takstmann må ofte kontaktes for å avklare skaden og skadeomfanget. Her er det ofte smart å engasjere en uavhengig takstmann, og ikke la forsikringsselskapets takstmann alene avgjøre saken. Vi bistår med valg og innhenting av uavhengige takster.

Valg av oppgjørsmåte: Normalt vil forsikringen åpne for at man kan få et kontantoppgjør, eller en styrt utbedring. Ved kontantoppgjør vil forsikringen utbetale en sum penger som forsikringstaker kan bruke på utbedring. I andre tilfeller kan forsikringen tilby en styrt utbedring av skaden.

Tvister: Dersom man er uenig med forsikringsselskapet, kan vi bistå med forhandling. Eventuelt kan man i noen tilfeller kreve skjønnsvurdering eller klage til Finansklagenemnda. Noen ganger vil en rettslig prosess også være hensiktsmessig. Advokatfirmaet Dalen kan bistå ved disse vurderingene.

Rettshjelpsforsikring: Normalt vil innboforsikring dekker advokatkostnader i slike saken i henhold til egenandel. Ta kontakt så undersøker vi om din sak vil dekkes på forsikringen. Forsikringen dekker normalt både kostnader til advokat og takstmann.

Gratis vurdering av din sak: Vi gir alltid en innledende gratis vurdering av din sak. Ta kontakt i dag!